LADA 2000 MTX RACING A 5
Šestnáctiventilová hlava válců MTX s karburátory Weber
Tento vůz byl vyroben pouze jeden a sloužil k ověření některých konstrukčních prvků podvozku a k odzkoušení nového motoru s šestnáctiventilovou hlavou MTX. Od roku 1977 s ním startoval v závodech do vrchu Petr Krejbich. Základem vozu byla radikálně odlehčená karosérie Lada 2101, opatřená laminátovými kapotami a zasklená organickým sklem, kromě čelního skla. Vnitřní výlisky dveří byly vystříhány, přístrojová deska odstraněna a místo ní zůstal jen malý panel s otáčkoměrem, teploměrem vody, teploměrem oleje a tlakoměrem oleje. Přepážka mezi motorem a prostorem jezdce se v šíři motoru musela posunout o 100 mm vzad, protože použitý motor byl rozměrnější. Nezbytnými doplňky karosérie byly spoilery v předu, vzadu a na střeše. Přední náprava měla ramena uložena v kloubových ložiskách SKF a silnější zkrutný stabilizátor 28 mm. Zadní náprava měla podélné závěsné tyče oproti sériovému provedení podstatně delší, takže horní zasahovaly až do vnitřku vozu, a tyto tyče byly rovněž uloženy v kloubových ložiskách SKF. Panhardskou tyč nahradil Wattův přímovod. Plynnokapalinové tlumiče Bilstein Lada Rallye byly soustředěné se spirálovými pružinami. Brzdová soustava dostala posilovač Girling a na obě nápravy brzdové kotouče Š 130 RS se čtyřpístkovými brzdiči z vozu Wartburg. Dělená kola ATS měla ,,suché'' pneumatiky Goodyear nebo ,,mokré'' Dunlop. Vůz poháněl motor Lada se šestnáctiventilovou hlavou MTX, jejíž vývoj začal v roce 1972. Je však výstižnější říci, že to byl motor MTX, využívající obvodové části bloku motoru Lada 21011. Po letech usilovné práce se zrodil motor s rozvodem 2 x OHC, který měl v první podobě vačkový hřídel s úhlem otevření ventilů 320°, sací ventily 33,5 mm, sodíkové výfukové ventily 29 mm, speciálně objednané kované písty Smith, ocelové ojnice z nateriálu 16420, suchou olejovou vanu se dvěma čerpadly vlastní konstrukce, dva dvojité horizontální karburátory Weber 45 DCOE 9 a bezkontaktní zapalování Bosch. První motor P. Krejbicha měl základní rozměry shodné s Ladou 1300 MTX Rallye A 5, objem 1752 cm3 (83,5 mm x 80 mm), ale měl výkon 121,4 kW (164 k). Druhý motor měl objem 1920 cm3 (87 mm x 80 mm) a karburátory Weber nahradilo vstřikovací zařízení Bosch Jetronic, čímž se zvýšil i výkon. Svými 147,2 kW (200 k) při 8000 1/min to byla zřejmě nejrychlejší Lada vůbec. Vůz měl nově vyvinutou pětistupňovou převodovku a zdokonalený samosvorný diferenciál MTX, pracující na systému ZF. Který se později na přání montoval do vozů Lada 1600 MTX Rallye. V roce 1978 vznikla v Metalexu ještě jedena Lada kategorie A 5, určený pro závody do vrchu. Neměl však úpravy takového rozsahu; měl motor o objemu 1752 cm3 s původní hlavou válců Lada 21011 a lišil se také zadním spoilerem.  
Lada 2000 MTX Racing A 5 při závodě do vrchu ve Vyskeři